فروید و روانشناسى دین
فروید، خود را یهودى رها شده، شکاک و کاملاً بىدین مىدانست. او بىدینى معمولى نبود، بلکه از دین یا دستکم از باورهاى کاتولیکها در فرایبرگ و وین تنفر داشت. او در پاسخ نامه رنه لافورگ که از او خواسته بود به دلیل هجوم نازىها فرار کند، نوشت: دشمن واقعى، نازىها نیستند، بلکه دشمن واقعى دین و کلیساى کاتولیک است».
مىتوان گفت فروید نهتنها از سنت کاتولیک نفرت داشت، بلکه از اعمال دینى یهود نیز متنفّر بود. فروید با بىرغبتى، دعاهاى عبرى مراسم ازدواجش را فرا گرفت و پس از ازدواج نیز، با سنگدلى تمام، همسرش را از آموزههاى یهودى باز داشت. فرزندانش نیز مجبور بودند به دور از هر گونه آموزشهاى تکالیف دین یهود، پرورش یابند؛ زیرا او تمامى شعائر دینى را از خانوادهاش دور مىداشت.
وى دین را امورى روانى مىدانست که به خارج فرافکنى مىشود و حتى اسطورههاى بهشت و هبوط انسان، خدا، خیر و شر و جاودانگى و غیره را به همین صورت تبیین مىکرد.
خلاصه تحلیل فروید از دین
تحلیل فروید از دین، سه جنبه دارد: 1. عقده ادیپ که سازه بنیادین او در تبیین دین است؛ 2. پدیدههاى ویژه دینى مانند مراسم انسانهاى اولیه و شکلگیرى سنت یهود؛ 3. نگرش منفى او به دین.
نقش عقده ادیپ
ارنست جونز مىگوید: آنچه از پژوهشهاى دو دهه نخست روانْتحلیلگرى درباره دین به دست مىآید آن است که زندگى دینى نمایشى است درباره سطحى جهانى از عواطف، ترسها و آرزوهایى که در ارتباط کودک با والدین پدید مىآیند. به باور جونز، به کمک همین بینش، پنج ویژگى را که دانشمندان در پى آشکارسازى آن در دین بودهاند، مىتوان تبیین کرد: 1. تمام ویژگىهایى که به نظام معنوى خاص نسبت داده مىشود و نیز بازخوردهاى هیجانى درباره آن؛ 2. نگرانى ترسناک درباره مرگ؛ 3. احساس معنا و ارزشهاى متعالی؛ 4. پیوند با اخلاق؛ 5. احساس بىکفایتی؛ یعنى اعتقاد به گناه و جرم.
روبرت کَیْسى همانند ارنست جونز، رفتار دینى یک پیرزن را دلیل بر آرزوهاى طولانىمدت درباره پدر و نیرومندى او در نظر مىگیرد. سرانجام، رفتارهاى دینى کنت نیکلاس لادوینگ زنیزندرف در زمره تصعیدهاى یک پاىتیست به شمار مىآیند و به عنوان انشعابهاى بالقوه مرحله ادیپى و نیز صورتهاى نادر عقده ادیپ در نظر گرفته مىشود. فیستر درباره زینزندرف که پاىتیستى پروپاقرص بود، مىگوید لیبیدوى دینى زینزندرف، به حفره کناری» بدن اختصاص یافته بود.
چگونه با بچه ها درباره خدا صحبت کنیم؟
[جایگاه دین درنظریات زیگموندفروید]
اثربخشی آموزه های فضایل اخلاقی دین دربهبود شکل گیری هویت دینی
دین ,دینى ,فروید ,نیز ,عقده ,تبیین ,عقده ادیپ ,او در ,که به ,و نیز ,از دین
درباره این سایت